Indpakningen lige så vigtig som gaven
Når man i Japan giver og modtager gaver, er det en god skik ikke kun at kikke og beundre indholdet, men også selve indpakning.
I japansk kultur er beundring af indpakning en meget vigtig kommunikationsform mellem giver og modtager.
Valget af den måde gaven er indpakket på, bærer oftest på en vigtig besked. Kort sagt har selve indpakningen ligeså stor betydning, som selve gaven, og burde reflekterer i måden man modtager gaven på.
Send signaler med indpakningen
At kende forskellen på hvilken måde en gave er indpakket på, er vigtig for modtageren. Man pakker f.eks. heller ikke gave op foran gave giveren, undtagen hvis man er blandt familie medlemmer. Gave modtageren burde vente med at pakke op, indtil senere hvor man er alene.
Symboler af farverne
Symbolisme af farverne er også meget vigtigt i Japansk kultur, og man burde tage lidt hensyn til det, når man vælger en gave indpakning.
Rød er f.eks. tegn på liv og vitalitet. Så denne farve vil ofte blive brugt til favoriseret eller heldige begivenheder. Nedenunder kan man se hvad man associerer med de forskellige gave farver i Japansk kultur.
Farvebetydning i japansk kultur
- Rød symboliser stærke og positive følelser, som f.eks. liv, energi og vitalitet. Dog, kan det også betyde vrede, fare, vulgærhed og endda seksuelt begær. Normalt vil man undgå rødt som gave indpakning. Når man sender en kort til begravelse, er denne normalt rød.
- Pink er meget anerkendt og velmodtaget af bade mænd og kvinder, denne anses som glad og positiv farve.
- Gul symboliser mod, køn og raffineret, lidt aristokratisk og munterhed.
- Orange symboliser munterhed og kærlighed.
- Grøn er en positive farve og repræsenter frugtbarhed, evig lig, ungdommelighed og friskhed. Oliven-grøn siges at symboliserer værdighed.
- Blå er en beroligende farve og repræsenter hverdags liv og renhed. Det er også andet som en feminin farve.
- Lilla betyder privilegeret, rigdom og adelhed.
- Hvid er traditionelt set som renlighed og anses som en velsignet farve. Det kan symbolisere død og genfødsel. Det er en normal farve hos brude og begravelser.
- Sort ligesom i vesten er sort associeret med døden og sorg. Det kan blive brugt til at symboliser sorg og uheld. Sort repræsenter også mysterier og natten. Den kan også blive associeret med feminin energi – enten på en ond eller truende måde eller provokativ måde. Det anses ofte som en uheldig farve. I moderne tider anses det også som en formel farve.
- Rød og Hvid sammen repræsenter fest og glade dage, linket med energi og genfødsel.
- Rød og sort sammen repræsenter seksualitet.

Japansk gaveindpakningsstile
Der er mange regler og skikke associeret med Japansk gave indpakning, mange som antyder til hvordan man har det med personen som modtager gaven.
Farven af indpakningen er blot en af de ting man kommuniker med. Indpakningen af gaver, er ikke fordi man alene ønsker at skjule gave, men at fremhæve eller afsløre nogle elementer via indpakningens designet, som ikke er tydelige for alle og enhver – man kan kalde det en form for detektiv arbejde.
Et par andre metoder til symbolismen, der kan bruges er her:
Lag – at give et ulige antal lag i din indpakning, symboliserer glæde.
Yin & Yang – kombineres med 2 forskellige materialer, som symboliser yin-yang og repræsentér indbyrdes forbundenhed og indbyrdes afhængige kræfter i den fysiske verden.
Asymmetrisk –asymmetri anses for at være visuelt tiltrækkende i Japan kultur.
Tsutsumi og Origata
De to primære japanske gaveindpaknings teknikker – Tsutsumi og Origata
En bestemt Japansk indpaknings stil hedder tsutsumi – frit oversat betyder det at, dække, skjule eller indpakke – eller origata, hvor man bruger papir eller stof til at indpakke gaven eller pakken.
Det unikke ved denne indpakningsteknik er at der ikke må klippes i hverken papiret eller stoffet, som derimod skal foldes og bindes. Det favner helt fra helt basis til sofistikkeret tekniker.
I den traditionelle teknik var at gøre brug af hjemmelavet papir (washi) for at udtrykke smukhed, etikette og kultur, og ofte gør man også brug af origami teknikker.
Hensigten med denne form for at indpakke, er ikke at skjule gaven, men at fortrylle dens form og give en hint om dens indhold.
Denne stil tillader at selve gaven bliver eksponeret.
For eksempel er teblade af høj kvalitet, ofte givet som gave i Japan. Når man indpakker sort te, også kendt som ’ko-cha’ eller ‘rød te’, bruger man rød papir indsat i en slids i toppen af pakken, derefter overlappet med gennemsigtig papir, som giver et glimt i gaven.
Man har opfundet en del regler omkring origata indpakning. Stilen af indpakningen afhænger af hvad gaven er, modtageren, lejligheden og endda årstiden.
Furoshiki
En anden vigtig teknik i indpakning af gaver er Furoshiki
En furoshiki er en teknik i at indpakke gaver med stof. Denne stil er perfekt til fødselsdage, ferier, bryllupper eller hverdags marketing og indkøb, og var oprindelig brugt til at bære tøj til vaskehusene.
Det er lavet i en række forskellige størrelser, dette var meget brugervenlig og kunne bruges efter hvert brug til at bære noget andet. Det er en meget fleksibel indpaknings teknik og kan laves i mange forme og størrelser af pakker. Der er endda en måde at indpakke og bære 2 flasker sammen. Den Japanske miljøministeriet har fremmet furoshiki til at være resycle venlig, da det kan genbruges til andre lejligheder, og hjælper med at reducere papir spild.